inte-ensam

Alla inlägg den 12 juni 2016

Av inte-ensam - 12 juni 2016 22:15

Som jag sa i mitt förra inlägg så tänkte jag berätta om första gången jag testade cuddledejting. Om man inte vet vad cuddledejting är så är det således smart att titta igenom det förra inlägget innan man läser det här. Jag gjorde faktiskt en liten bitstripp också till det här inlägget bara för att det var så kul   Så slänger in bit för bit av strippen till min text.


Jag och min internetvän hade alltså kommit överens om att träffas för första gången och prova på. Så en dag i April förra året satt jag mig på tåget för att åka till hennes stad vilket tog några timmar. När jag kom fram möttes vi på stationen och vi tog en fika innan vi begav oss mot busshållplatsen. Båda var en del nervösa (har man social fobi så har man) och vårt samtal gick väl knackigt först. Tänk er något i denna stilen:


 


Men efter en stund så lossnade det så smått och vi pratade på. Sen skulle vi åka buss hem till henne.


 


Sista biten hem till henne fick vi gå. Eftersom vi ännu inte hade rört vid varandra och det här trots allt var en cuddledejt så tog jag hennes hand i min.


 


Äsch vi kör resten av strippen på en gång. Som ni ser är jag både dålig på att göra bitstrips (därav felaktiga proportioner, svävande mattor mm) samt att jag har knasig humor ibland. Men det är väl lite av det roliga?


 

 

 

 

 

  


Skämt åsido nu så var det faktiskt en väldigt rolig och trevlig upplevelse. Vi kollade film tätt intill och pratade om ditten och datten och så hann vi med att skeda en stund också. Det kändes bra efteråt, i nästan en hel vecka kände jag mig lugnare och gladare och vi bestämde snabbt träff för en ny cuddledejt hemma hos mig den här gången. Nu hjälpte det säkert att vi redan pratat mycket över nätet och till viss del kände varandra för annars kanske inte vår cuddledejt hade rullat på så bra.


Så som jag sa tidigare, cuddledejting är ett bra sätt att få närhet och beröring. Testa gärna själv om du känner dig ensam och saknar kontakt men som alltid: Tänk på säkerheten. Se till att ni ses ute bland folk första gången ni träffas om det är någon du mött på internet. Och prata ihop er innan om hur er cuddledejt ska se ut och var gränserna går så det inte blir några oklarheter. Var trevlig och respektera varandra så blir det nästan säkert en lyckad dejt! Ha det så trevligt!




Av inte-ensam - 12 juni 2016 19:00

För över ett år sedan nu kom jag och en vän på en rätt smart ide som jag tänkte berätta om nu.


Det hela började med att jag hade läst mer om hur viktigt det är med närhet och fysisk beröring för att må bra. Isolering och ensamhet är verkligen väldigt skadligt för de flesta människor. Tyvärr var det ju inget som fanns i mitt liv eftersom jag levde ensam med social fobi. Att träffa någon och bli tillsammans den närmaste tiden verkade inte särskilt troligt. Jag hade förstås kunnat försöka träffa någon bara för sex men det var inte särskilt lockande. Så jag började fundera för mig själv. Varför skulle man inte kunna träffas bara för att vara nära varandra och kela/gosa/skeda/sova ihop/you name it? 


Jag kom också att tänka på en artikel från England jag läst om en kvinna där som öppnat en cuddle shopp. Det vill säga att folk fick komma dit, betala en slant och så kelade de tillsammans en stund. Iden funkade ju onekligen så varför skulle man inte kunna göra det två personer utan att blanda in pengar? Båda får ju trots allt ut något av det.


Därför nämnde jag det här för en tjej på nätet jag nyligen hade börjat prata med som också led av social fobi. Hon blev också intresserad och vi bollade fram och tillbaka ett tag innan vi kom fram till att en CuddleDejt borde definieras som följande:


*En dejt mellan två personer där det främsta syftet inte är romantiskt utan helt enkelt att få närhet och beröring på de sätt man vill och känner sig bekväm med.


Ju mer jag tänkte på saken desto bättre verkade det.


  • Du slipper gå på massor av dejter för att hitta någon det verkligen klickar med/den rätta kemin
  • Du slipper leta efter närhet på krogen eller sexkontaktsidor där nästan alla enbart är ute efter att få ligga
  • En CuddleDejt kan vara precis så oskyldig eller syndig som du vill. Vill man ha sex också kan man förstås ha det men man kan lika gärna bara träffas för att mysa framför en film ihop.

 

Kraven och pressen sjunker också vilket kan vara skönt för de som är ovana eller osäkra på att vara nära andra människor. Det är inte lika viktigt att personkemin fungerar jättebra eller att man är superattraherade av varandra när det inte är en partner man letar efter utan bara någon att vara nära. Alla är inte bra på allt men de flesta kan vara normalt trevliga och vet hur man kramar en annan människa eller håller handen och det är egentligen allt som krävs.


Jag och min vän blev nyfikna på att testa det här så vi gjorde det! I nästa inlägg ska jag berätta om hur det gick då. Men jag kan redan nu säga att efter att ha varit på några Cuddle Dates med olika personer sista året så tycker jag att det är en väldigt bra grej för alla som har svårigheter att träffa eller umgås med andra människor. Så sprid ordet eller varför inte prova på det själv? Styr upp en CuddleDejt med någon och se om du gillar det   

 

Mer oxytocin åt folket!


#närhet

#gemenskap

#psykiskohälsa

Av inte-ensam - 12 juni 2016 11:36

Idag tänkte jag skriva om ett alternativt hjälpmedel för oss med problem, nämligen hypnos. Konceptet i sig är ju väldigt spännande - tanken att man kan förändra sina tankemönster, beteenden, ja till och med ens fysiska respons i olika situationer. I teorin skulle hypnos kunna användas för att bota eller åtminstone lindra massvis av olika åkommor och tillstånd. Eftersom jag gillar att prova nya saker började jag experimentera med självhypnos för flera år sedan. I början gick det väldigt trögt och jag måste erkänna att jag blev ganska besviken. Det verkade inte ha någon inverkan på mig och jag kände mig aldrig direkt annorlunda på något sätt efter en session.


Men så för ett par månader sen, när jag provade en annan approach till självhypnos så lossnade det helt plötsligt. Jag har exempelvis länge försökt använda det för att lindra ångest och fysisk smärta. Idag kan jag många gånger på bara cirka 10 min ta bort nästan all ångest och i samma veva sänka min puls med 20-30 slag/minuten. Jag kan också ta bort den fysiska smärtan jag ibland lider av så jag kan somna utan problem och utan att behöva ta något mot smärtan. När man väl hittar rätt och förstår hur man ska göra så går det väldigt snabbt att slappna av och bli mottaglig för budskap från sig själv. Jag överdriver inte när jag säger att det är svårt för mig att hålla mig vaken när jag hypnotiserar mig själv medan jag i normala fall kan få vänta i timtals på att lyckas somna.

 

 


För min del så blir nästa steg att försöka lära mig att använda det för att göra mer permanenta förändringar i hur jag tänker och reagerar. Efter det planerar jag att lära mig att hypnotisera andra människor för att kunna hjälpa dem att må bättre också.


Det finns många som är skeptiska till hypnos och om det fungerar. Jag skulle säga att det fungerar om man tror att det kommer att fungera. För mig är det rätt logiskt då det är så med många saker här i livet. Tänk dig till exempel att du lärt dig en väldigt komplicerad dans. Du vet nu hur du ska utföra den och om du bara gör det utan att tänka eller ifrågasätta dig själv är chansen stor att det går bra och att du minns alla steg. Men om du istället börjar tänka medvetet på det och ifrågasätta vilken rörelse som egentligen kommer härnäst eller om du kommer göra den rätt så är risken istället väldigt stor att du kommer av dig och att det blir fel. Jag har svårt att se att hypnos skulle fungera om man inte vill bli hypnotiserad/inte är mottaglig för det eller om man saknar tillit till sig själv/personen som ska hypnotisera en. Hypnos för mig är ingen magisk omprogrammering av hjärnan utan snarare ett verktyg för att ändra på saker inombords.


 


Om du vill prova självhypnos så finns det en hyfsad nybörjarguide till det här: http://www.wikihow.com/Perform-Self-Hypnosis

Jag kommer också posta en kort steg-för-steg guide över hur jag gör det senare.

Presentation


Hej! Det här är min blogg för oss som är ensamma och lever med social fobi, agorafobi, ångest eller andra problem. För en gemensam kamp mot ett bättre liv!

Kontakt: intointro1@gmail.com

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards