inte-ensam

Direktlänk till inlägg 12 juni 2016

Cuddle Dates

Av inte-ensam - 12 juni 2016 19:00

För över ett år sedan nu kom jag och en vän på en rätt smart ide som jag tänkte berätta om nu.


Det hela började med att jag hade läst mer om hur viktigt det är med närhet och fysisk beröring för att må bra. Isolering och ensamhet är verkligen väldigt skadligt för de flesta människor. Tyvärr var det ju inget som fanns i mitt liv eftersom jag levde ensam med social fobi. Att träffa någon och bli tillsammans den närmaste tiden verkade inte särskilt troligt. Jag hade förstås kunnat försöka träffa någon bara för sex men det var inte särskilt lockande. Så jag började fundera för mig själv. Varför skulle man inte kunna träffas bara för att vara nära varandra och kela/gosa/skeda/sova ihop/you name it? 


Jag kom också att tänka på en artikel från England jag läst om en kvinna där som öppnat en cuddle shopp. Det vill säga att folk fick komma dit, betala en slant och så kelade de tillsammans en stund. Iden funkade ju onekligen så varför skulle man inte kunna göra det två personer utan att blanda in pengar? Båda får ju trots allt ut något av det.


Därför nämnde jag det här för en tjej på nätet jag nyligen hade börjat prata med som också led av social fobi. Hon blev också intresserad och vi bollade fram och tillbaka ett tag innan vi kom fram till att en CuddleDejt borde definieras som följande:


*En dejt mellan två personer där det främsta syftet inte är romantiskt utan helt enkelt att få närhet och beröring på de sätt man vill och känner sig bekväm med.


Ju mer jag tänkte på saken desto bättre verkade det.


  • Du slipper gå på massor av dejter för att hitta någon det verkligen klickar med/den rätta kemin
  • Du slipper leta efter närhet på krogen eller sexkontaktsidor där nästan alla enbart är ute efter att få ligga
  • En CuddleDejt kan vara precis så oskyldig eller syndig som du vill. Vill man ha sex också kan man förstås ha det men man kan lika gärna bara träffas för att mysa framför en film ihop.

 

Kraven och pressen sjunker också vilket kan vara skönt för de som är ovana eller osäkra på att vara nära andra människor. Det är inte lika viktigt att personkemin fungerar jättebra eller att man är superattraherade av varandra när det inte är en partner man letar efter utan bara någon att vara nära. Alla är inte bra på allt men de flesta kan vara normalt trevliga och vet hur man kramar en annan människa eller håller handen och det är egentligen allt som krävs.


Jag och min vän blev nyfikna på att testa det här så vi gjorde det! I nästa inlägg ska jag berätta om hur det gick då. Men jag kan redan nu säga att efter att ha varit på några Cuddle Dates med olika personer sista året så tycker jag att det är en väldigt bra grej för alla som har svårigheter att träffa eller umgås med andra människor. Så sprid ordet eller varför inte prova på det själv? Styr upp en CuddleDejt med någon och se om du gillar det   

 

Mer oxytocin åt folket!


#närhet

#gemenskap

#psykiskohälsa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inte-ensam - 25 juni 2016 14:45

Här har det varit fullt upp med både det ena och det andra. Midsommarfirande, middagar som ska göras i ordning, bad och sång   Därför har jag postat mindre flitigt på bloggen. Förr i tiden har jag däremot tillbringat många högtider ensamma och även o...

Av inte-ensam - 23 juni 2016 11:00

De allra flesta gillar musik och lyssnar regelbundet på sina favoritartister men visste du att utöver nöjet det ger att höra en låt man tycker om så har musiken faktiskt också positiva effekter på vårt välmående? Man har sett i ett flertal studier at...

Av inte-ensam - 21 juni 2016 22:15


För ungefär ett par år sedan läste jag på ett forum om någon som brevväxlade med en fånge i USA. Många i den tråden tyckte att det var knäppt - kanske delvis därför att det var en kvinna som startat tråden och för att hon skrev med en man som satt fö...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 22:45

Det här är inget lätt ämne att skriva om. Jag har förlorat nära bekanta som valt att gå vidare alldeles för tidigt och även om jag aldrig helt kommer att förstå hur de resonerade under sina sista minuter här i livet så förstår jag att deras lidande v...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 12:15

Idag är det riktigt soligt och fint så jag ska passa på att vara ute och få lite sol. Man får ta tillvara på den här tiden för som vi alla vet dröjer det inte länge innan kylan och mörkret smyger sig på igen. Fast det är helt okej det också! Hösten o...

Presentation


Hej! Det här är min blogg för oss som är ensamma och lever med social fobi, agorafobi, ångest eller andra problem. För en gemensam kamp mot ett bättre liv!

Kontakt: intointro1@gmail.com

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards