inte-ensam

Alla inlägg den 13 juni 2016

Av inte-ensam - 13 juni 2016 22:00

 


Jag som så många andra svenskar bänkade mig framför tv'n vid 6-tiden idag och såg matchen. Vad kan jag säga? Inte världens bästa start och ingen toppeninsats direkt av svenska laget men jag tycker ändå att de gjorde en ordentlig uppryckning under andra halvlek och 1-1 får anses vara relativt rättvist. Det lär bli tufft att gå vidare från den här gruppen men helt omöjligt tror jag inte att det är (optimist ända ner i fotknölarna  ). 


Kom att tänka på en sak tidigare. Jag var nere på stan idag och när jag väntade vid hållplatsen på bussen hem var det en kvinna i 60-års åldern som började prata med mig. Väldigt trevlig kvinna och vi pratade om väder och annat i kanske en kvart innan bussen kom. Efteråt så slog det mig att det där är en sån grej som helt skulle ha fått mig att frysa upp för ett par år sen. Jag skulle inte sagt många ord och antagligen känt mig jätteobekväm för att prata med främlingar var bland det värsta jag visste då.


Idag kan jag göra sånt ibland och tycka att det är kul. Sen är det en annan femma att jag fortfarande har dagar då jag blir jättenervös av att ha med folk att göra. Dagar som är skit, dagar när jag känner mig som en utomjording som hamnat på fel planet och så malplacerad att jag tror att folk när som helst ska börja ifrågasätta mig. Vad jag vill ha sagt är att det är otroligt roligt när man kan se att det går att göra framsteg.


Sköt om er gott folk!

Av inte-ensam - 13 juni 2016 17:45

Kosttillskott och naturläkemedelsbranschen har blivit enorm numera och det handlas för många miljontals kronor varje år. Givetvis vill alla profitera på det så mycket som möjligt och det finns många produkter som inte är särskilt bra eller för dyra. Det är tråkigt att vi som inte är friska eller mår dåligt ska bli i princip lurade på pengar av företagen och därför tänkte jag i det här inlägget kort gå igenom vad man bör tänka på när man vill handla på nätet eller i butik.


1. Slösa inte dina pengar på massor av vitamin och mineraltillskott


Många av de produkter som säljs marknadsförs som revolutionerande och fantastiska men innehåller egentligen bara ett fåtal vitaminer (ofta B, C eller D). Dessutom innehåller de ofta för små mängder av dem också. Köp ett bra multivitamintillskott du tar dagligen. Sen kan du ev. komplettera med något extra tillskott vid behov (B12, folsyra och magnesium speciellt för oss som lider av psykisk ohälsa). Men köp inte på dig alla möjliga produkter som innehåller i princip samma sak. VitaePro är ett bra exempel på en produkt som är extremt hajpad men sett till innehållet får du väldigt lite för dina pengar.


2. Köp produkten, inte produktnamnet

 

Många gånger så är det betydligt billigare att köpa örter och växter i pulverform i påse än att köpa kapslar som säljs under ett flashigt produktnamn och med en dyr prislapp. Ett exempel på detta är Saframyl som säljs på apoteken för bättre humör men kostar i snitt 400 kr per månad. Köper du ren saffran istället (för saffran är det enda innehållet i Saframyl) kan du komma ner i runt 100 kr per månad. Fråga dig själv om det är värt att betala flera hundra kronor extra för ett produktnamn?

 

3. Gör lite research innan du köper

 

Ofta kan det räcka med en snabb googling på namnet för att avslöja åtminstone de sämsta produkterna eller de som är rena bluffen. Ha som vana att alltid läsa på vad andra skrivit om dem innan du bestämmer dig för att köpa.

 

Med dessa enkla tips kan du spara många hundralappar till något roligare!


Presentation


Hej! Det här är min blogg för oss som är ensamma och lever med social fobi, agorafobi, ångest eller andra problem. För en gemensam kamp mot ett bättre liv!

Kontakt: intointro1@gmail.com

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards