inte-ensam

Direktlänk till inlägg 14 juni 2016

Min metod för självhypnos

Av inte-ensam - 14 juni 2016 19:45

För någon dag sedan så postade jag ett inlägg om hypnos. Jag tycker att jag den sista tiden fått väldigt goda resultat av att använda självhypnos (bland annat har jag fått lättare att somna om kvällarna och blivit lugnare) så jag tänkte berätta hur jag gör i det här inlägget.


Just för mig så fungerar min metod mycket bättre än de flesta guider och instruktionsklipp på nätet jag plöjt igenom då de varit både tidskrävande och ineffektiva för mig. Men därmed inte sagt att det fungerar bäst för andra. Värt att notera är också att jag ägnat mig åt meditation i åratal redan och även länge experimenterat med självhypnos så jag är väldigt van vid att snabbt tömma hjärnan på tankar och att varva ner.


Så, en kort genomgång:


  • Stäng av eventuella distraktioner (tv, dator osv). Sätt dig ner eller ligg ner om du hellre föredrar det. Blunda.
  • Ta några ögonblick där du bara andas lugnt och låter musklerna slappna av. 
  • Nu fokuserar du uteslutande på den känsla du vill förändra. Har du till exempel ångest, känn ångesten. Låt den komma istället för att försöka stänga den ute. Om du vill somna men inte känner dig trött - känn då energin och piggheten istället. Osv.
  • När dina tankar bara cirklar kring känslan och den fyller din kropp och ditt sinne är du redo för nästa steg.
  • Låt den smälta bort. Bara sippra ut ur dig helt enkelt. Använd affirmationer som du kan säga tyst till dig själv. Jag brukar använda affirmationer i stil med "jag är lugn", "jag är trött", "det finns inget skäl till att jag ska ha ångest just nu", "jag har inte ångest". Lyssna på dig själv, lita på dig själv och låt din kropp slappna av ännu mer.
  • När du känner att du nått det resultat du vill och att du förändrat känslan du upplevde, gå vidare till nästa känsla du vill bearbeta. Om du är klar, ta några ögonblick igen där du bara slappnar av och inte tänker på någonting innan du reser dig upp.

 

Jag vet att min metod är ganska bakvänd mot de konventionella, bland annat då jag i princip hoppar över avslappningen innan självhypnosen samt inte är rädd för att använda affirmationer som berör det negativa man vill förändra. Men för mig har det gett mycket bättre resultat så jag ville dela det iallafall. Glöm inte att grunden för självhypnos är tron på att du kan förändra ditt sinnestillstånd. Om du inte tror att det är möjligt eller inte tar till dig av dina affirmationer du ger dig själv kommer ingenting att hända.

 
 
Puma

Puma

14 juni 2016 20:27

Tycker om att läsa det du skriver. :)

http://Pigletisabravebitch.bloggplatsen.se

inte-ensam

14 juni 2016 20:55

Hej! Det var roligt att höra :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inte-ensam - 25 juni 2016 14:45

Här har det varit fullt upp med både det ena och det andra. Midsommarfirande, middagar som ska göras i ordning, bad och sång   Därför har jag postat mindre flitigt på bloggen. Förr i tiden har jag däremot tillbringat många högtider ensamma och även o...

Av inte-ensam - 23 juni 2016 11:00

De allra flesta gillar musik och lyssnar regelbundet på sina favoritartister men visste du att utöver nöjet det ger att höra en låt man tycker om så har musiken faktiskt också positiva effekter på vårt välmående? Man har sett i ett flertal studier at...

Av inte-ensam - 21 juni 2016 22:15


För ungefär ett par år sedan läste jag på ett forum om någon som brevväxlade med en fånge i USA. Många i den tråden tyckte att det var knäppt - kanske delvis därför att det var en kvinna som startat tråden och för att hon skrev med en man som satt fö...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 22:45

Det här är inget lätt ämne att skriva om. Jag har förlorat nära bekanta som valt att gå vidare alldeles för tidigt och även om jag aldrig helt kommer att förstå hur de resonerade under sina sista minuter här i livet så förstår jag att deras lidande v...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 12:15

Idag är det riktigt soligt och fint så jag ska passa på att vara ute och få lite sol. Man får ta tillvara på den här tiden för som vi alla vet dröjer det inte länge innan kylan och mörkret smyger sig på igen. Fast det är helt okej det också! Hösten o...

Presentation


Hej! Det här är min blogg för oss som är ensamma och lever med social fobi, agorafobi, ångest eller andra problem. För en gemensam kamp mot ett bättre liv!

Kontakt: intointro1@gmail.com

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards