inte-ensam

Direktlänk till inlägg 16 juni 2016

Valeriana

Av inte-ensam - 16 juni 2016 17:15

Jag tänkte fortsätta med att skriva om och utvärdera naturläkemedel och örter. Idag så står valeriana på tur, ett av de mest använda naturläkemedlen som du hittar bl.a på vanliga apotek samt till och med i en del ICA butiker.


Valeriana, eller vänderot som den också heter har använts väldigt länge mot sömnproblem och även som lugnande. Man tror att den fungerar genom att binda till GABA-receptorer i hjärnan, vilka är de receptorer som till stor del är ansvariga för att reglera när vi blir sömniga eller känner oss lugna och avslappnade.


Jag provade valeriana under en veckas tid för ganska länge sedan då jag var intresserad av vilken effekt den hade på mig. Om jag inte helt missminner mig var det produkten Valerina Natt jag köpte och jag tror att jag åt maxdosen dvs 5 tabletter. Den första dagen när jag tog den tyckte jag att jag märkte en viss effekt - mer lugn och jag somnade snabbare på kvällen. Även de kommande dagarna fick jag någon mindre effekt men när veckan var slut tyckte jag inte att det kändes värt att köpa mer då den verkade ha en relativt liten effekt på mig.


Det betyder ju dock inte att den inte kan fungera för andra så jag ville skriva ett inlägg om den ändå. Om du vill prova valeriana finns det som sagt att köpa i en mängd butiker, både fysiska och på nätet. Tar man valeriana bör man undvika att blanda det med större mängder alkohol, mediciner som tillhör klassen bensodiazepiner (stesolid, xanor mm), mediciner som liknar bensodiazepiner (imovane, stilnoct mm) samt övriga lugnande då de kan förstärka effekterna av varandra.


 
 
Annie

Annie

16 juni 2016 22:31

Jag har tidigare också¨provat Valeriana, men tyckte inte den hade så mycket effekt.

Gillar din blogg, bra saker du tar upp :)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

inte-ensam

17 juni 2016 19:56

Hej, roligt att du tittar in! :-)

Nej Valeriana verkar inte så effektiv men det kanske är individuellt, brukar ofta vara det med naturläkemedel.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inte-ensam - 25 juni 2016 14:45

Här har det varit fullt upp med både det ena och det andra. Midsommarfirande, middagar som ska göras i ordning, bad och sång   Därför har jag postat mindre flitigt på bloggen. Förr i tiden har jag däremot tillbringat många högtider ensamma och även o...

Av inte-ensam - 23 juni 2016 11:00

De allra flesta gillar musik och lyssnar regelbundet på sina favoritartister men visste du att utöver nöjet det ger att höra en låt man tycker om så har musiken faktiskt också positiva effekter på vårt välmående? Man har sett i ett flertal studier at...

Av inte-ensam - 21 juni 2016 22:15


För ungefär ett par år sedan läste jag på ett forum om någon som brevväxlade med en fånge i USA. Många i den tråden tyckte att det var knäppt - kanske delvis därför att det var en kvinna som startat tråden och för att hon skrev med en man som satt fö...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 22:45

Det här är inget lätt ämne att skriva om. Jag har förlorat nära bekanta som valt att gå vidare alldeles för tidigt och även om jag aldrig helt kommer att förstå hur de resonerade under sina sista minuter här i livet så förstår jag att deras lidande v...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 12:15

Idag är det riktigt soligt och fint så jag ska passa på att vara ute och få lite sol. Man får ta tillvara på den här tiden för som vi alla vet dröjer det inte länge innan kylan och mörkret smyger sig på igen. Fast det är helt okej det också! Hösten o...

Presentation


Hej! Det här är min blogg för oss som är ensamma och lever med social fobi, agorafobi, ångest eller andra problem. För en gemensam kamp mot ett bättre liv!

Kontakt: intointro1@gmail.com

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards