inte-ensam

Direktlänk till inlägg 17 juni 2016

Man får lov att skratta åt eländet

Av inte-ensam - 17 juni 2016 20:15

Jag har postat några bitstrips sista dagarna jag gjort som till viss del driver med psykiska sjukdomar. Jag hoppas såklart att ni som läser bloggen förstår syftet, vilket inte alls är att på något sätt förlöjliga eller förminska psykisk ohälsa utan helt enkelt ett försök till att se det roliga i hur irrationellt vi som lider av psykiska sjukdomar ibland kan bete oss. 


För det är humoristiskt ibland. Jag har t ex skrattat åt mig själv, även inför andra människor när jag led av tvångsbeteenden. Jag förstår hur bisarrt och knasigt det måste framstå för en person som inte har tvångstankar och därför kan jag skämta om det. För mig är det dels ett sätt att undvika att fastna i ett negativt tänk där allting blir tungt och tråkigt. Men det är också ett sätt att behålla kontakten med verkligheten. Jag känner mig inte oroad på allvar över min psykiska hälsa så länge jag kan inse att delar av mitt beteende är udda och avvikande. Vet man var problemen finns kan man också jobba med dem. Det hade varit betydligt värre om jag inte kunnat förstå vad som var avvikande eller saknat förmågan att se det humoristiska i det.


Så är det med det. Jag kände bara att jag ville posta det här för att förtydliga meningen med mina bitstrips då jag vet att saker ibland kan bli feltolkade över nätet. Förhoppningsvis kan ni också få er ett gott skratt åt dem. 


Önskar alla en trevlig fredagskväll!


 
 
Annie

Annie

17 juni 2016 20:33

Ja ibland behöver man sånt för att lätta upp tillvaron, skämta om det för att få in lite humor i vardagen :)

Precis bättre att man vet om det själv än att leva i förnekelse :)

Sv: Tack så mycket!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

inte-ensam

17 juni 2016 20:49

Så sant så :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inte-ensam - 25 juni 2016 14:45

Här har det varit fullt upp med både det ena och det andra. Midsommarfirande, middagar som ska göras i ordning, bad och sång   Därför har jag postat mindre flitigt på bloggen. Förr i tiden har jag däremot tillbringat många högtider ensamma och även o...

Av inte-ensam - 23 juni 2016 11:00

De allra flesta gillar musik och lyssnar regelbundet på sina favoritartister men visste du att utöver nöjet det ger att höra en låt man tycker om så har musiken faktiskt också positiva effekter på vårt välmående? Man har sett i ett flertal studier at...

Av inte-ensam - 21 juni 2016 22:15


För ungefär ett par år sedan läste jag på ett forum om någon som brevväxlade med en fånge i USA. Många i den tråden tyckte att det var knäppt - kanske delvis därför att det var en kvinna som startat tråden och för att hon skrev med en man som satt fö...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 22:45

Det här är inget lätt ämne att skriva om. Jag har förlorat nära bekanta som valt att gå vidare alldeles för tidigt och även om jag aldrig helt kommer att förstå hur de resonerade under sina sista minuter här i livet så förstår jag att deras lidande v...

Av inte-ensam - 20 juni 2016 12:15

Idag är det riktigt soligt och fint så jag ska passa på att vara ute och få lite sol. Man får ta tillvara på den här tiden för som vi alla vet dröjer det inte länge innan kylan och mörkret smyger sig på igen. Fast det är helt okej det också! Hösten o...

Presentation


Hej! Det här är min blogg för oss som är ensamma och lever med social fobi, agorafobi, ångest eller andra problem. För en gemensam kamp mot ett bättre liv!

Kontakt: intointro1@gmail.com

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards